hard work work..

Idag har jag gjort klar min koreografi till tema arbetet, vilket känns otroligt skönt! Vi ska träna ikväll kl 21.00 till 23.00 , så det är sena kvällar för mig just nu..

I kväll ska jag gå Ballet akademins föreställning , ska bli mycket roligt att se=)


Min klass är underbar. Men ibland kommer det upp olika diskussioner som bara gör min upprörd. Man pratar om någonting, som man igentligen inte har blekaste aning om, det enda man har gjort är att utifrån tidningar (tex aftonbladet eller någon liknande skvaller blaska) och filmer drar alla över en kant.

Igår kom diskussion om dödstraff upp. Att den personen som mördat någon lika gärna kan dö själv, för varför ska just han leva om han redan dödat någon annan??

  

Genom dödsstraff försöker man lösa våld med hjälp av våld och alla vet att det inte fungerar i längden. Det finns inga konkreta bevis för att dödsstraff faktiskt förhindrar brott, snarare tvärtom.
Växer man upp i ett samhälle där dom vuxna säger att det är fel att mörda, och sedan tar dom livet av mördarna kommer man förr eller senare börja undra vad det är för en slags dubbelmoral. Jag tror att många som är för dödsstraffet faktiskt inte riktigt förstår vad det innebär.
Tänk om ens man eller dotter blev mördad, skulle du vilja att mördaren vart avrättad då?
Många skulle säkert säga ja eftersom dom inte tycker att en som tagit ett liv ska få behålla sitt eget.
Men tänk istället om det var ens man eller dotter som var mördaren, skulle man fortfarande vilja att den skulle bli avrättad?
Det tror jag knappast. Och det är det här jag menar att man måste göra, man måste se det här ur olika synvinklar. Man kan inte bara säga att man är för dödsstraff bara för att det verkar enklast.
Jag kan inte vara för dödsstraff av en enkel anledning, ingen har någonsin rätten att ta en annans liv. Jag tycker att det definitivt är brott mot mänskliga rättigheter.
Dödsstraff är en dyr metod, den förhindrar inte brott, oskyldiga kan dödas, hämndrisken kan vara stor i vissa fall, den är diskriminerande och den orsakar onödigt lidande.
Jag ser absolut inga fördelar med dödsstraff, jag har försökt förstå varför det fortfarande finns men jag kan faktiskt inte förstå.


Uuh nu fick jag av mig de där, hehe kändes skönt:D


Ne nu ska jag dra mig! Puss :)


Kommentarer
Postat av: carmen

Förresten kan man inte ha ett samhälle som erkänner dödstraff, då gör samhället samma sak som den som dödar, igentligen värre då det blir överlagt mord!! Håller helt med dig/kramar

2008-05-18 @ 08:38:27
Postat av: loi

Svar; fan va roligt då :) ja men precis, man vet ju inte om man platsar än liksom. sen vill jag se vilka mer som kom med och såntdär :P hehe kram kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback